top of page
  • Mariusz Rutkowski

Jak brzmi żeńska forma nazwiska Grobelny?

Dzień dobry,

zwracam się z pytaniem o nazwisko. Niedługo będę brała ślub i mój przyszły mąż nosi nazwisko Grobelny. Nie jestem pewna, jaką formę nazwiska ja powinnam przyjąć – Grobelny czy Grobelna? Poznałam parę kobiet z nazwiskiem kończącym się na -y, typu Ewa Kwaśny czy Karolina Kątny, ale z drugiej strony matka mojego narzeczonego przyjęła po swoim mężu nazwisko Grobelna. Czy ja mogę przyjąć kończące się na -y czy powinnam z końcówką -a?


Żeńska forma nazwiska Grobelny to Grobelna. Można jako przykład analogiczny przywołać nazwisko znanej aktorki Anny Dymnej, która po mężu przyjęła nazwisko w takiej właśnie (żeńskiej) postaci. Zasada ta dotyczy wszystkich nazwisk rodzimych o formie przymiotnikowej (poczynając od Kowalskiej, a kończąc na Kątnej). Wspomniane przez Panią formy nazwisk Kwaśny i Kątny w odniesieniu do kobiet nie są zatem prawidłowe, wynikają być może z tego, że jako podlegające pełnej odmianie, nazwisko takie może kojarzyć się z wyrazem pospolitym. Nosiciele takich nazwisk czasami mają skłonność do ich „odróżniania” poprzez unieruchomienie odmiany, co jest jednak niezgodne z zasadami języka polskiego.

Życzymy szczęścia Państwu już teraz oraz w niedalekiej przyszłości – jako Grobelnym :)

361 wyświetleń
Kategorie
Ostatnie posty
bottom of page