top of page
  • Mariola Wołk

Jak poprawnie dzielić na sylaby?

Dzień dobry, chciałam zadać pytanie dotyczące podziału na sylaby niektórych rzeczowników. Czasami możemy mieć problem przy poprawnym przenoszeniu niżej podanych wyrazów. Zastanawiam się czy wszystkie podane przeze mnie możliwości podziału są poprawne? komiksy ko-mik-sy ko-mi-ksy kłamstwo kła-mstwo kłam-stwo garstka gars-tka gar-stka Bardzo dziękuję za odpowiedź.


​Wyrazy, o które Pani pyta, można dzielić na sylaby w zasadzie dowolnie. Zgodnie z zaleceniami sformułowanymi w „Wielkim słowniku ortograficznym PWN” pod red. E. Polańskiego (dostępnym także on-line pod adresem: https://sjp.pwn.pl/so/on-line;4480749.html) grupę spółgłosek można dzielić dowolnie, pamiętając jedynie o tym, że co najmniej jedna ze spółgłosek powinna znaleźć się w drugiej, przenoszonej części wyrazu. Zatem – tak, jak Pani proponuje – ko-mi-ksy, ko-mik-sy, ale nie: ko-miks-y; kła-mstwo, kłam-stwo, ale nie: kłamstw-o, gar-stka, gars-tka, , ale nie: garstk-a. Jak widać, w takim wypadku trudno popełnić błąd. Mniej oczywiste zasady obowiązują na przykład w wypadku przenoszenia wyrazów złożonych, które dzielimy w miejscu złożenia dwóch rdzeni (element łączący pozostawiamy przy pierwszym członie), por.: mało-solny. Rdzeń musimy oddzielić od przedrostka w wyrazach typu: bez-miar, przed-szkole. Należy również pamiętać o konieczności oddzielenia od siebie dwóch takich samych spółgłosek, np. wil-la, get-to. Istnieją też pewne elementy niepodzielne. Nie dzieli się liter oznaczających jedną głoskę (np. wie-szak, a nie: wies-zak) ani wyrazów jednosylabowych, jak np. wąs, ponieważ ośrodkiem sylaby musi być samogłoska. Nie rozdziela się też dwugłosek au, eu należących do jednej sylaby, np. au-tor. Krótko mówiąc, im dalej w las, tym więcej drzew.

15 364 wyświetlenia
Kategorie
Ostatnie posty
bottom of page