top of page
  • Joanna Wołoszyn

Jak poprawnie dzielić wyrazy?

Dzień dobry,

mam problem w rozstrzygnięciu pewnego sporu. Jest to może śmieszne, że w tym wieku mam problem takiego typu. Ale nurtuje mnie jedna sprawa, jeśli chodzi o rozdzielenie słów przy przenoszeniu. Mianowicie chodzi mi o słowa: wietrzyk, niedźwiedź, gęstym.


Wyrazy dzielimy według dwóch kryteriów: fonetycznego (zgodnie z podziałem na sylaby) i morfologicznego (w miejscu podziału na rdzeń i przedrostek bądź w miejscu złożenia). Tym, co prawdopodobnie wywołało wątpliwości dotyczące podziału wyrazów wietrzyk, niedźwiedź i gęstym, są grupy spółgłoskowe wewnątrz tych słów. W takich przypadkach nie ma jednego idealnego podziału (chyba że w grę wchodzą zasady morfologiczne): grupę spółgłosek można przenieść w całości albo podzielić, pamiętając, że przynajmniej jedna z nich musi znaleźć się w następnym wierszu. Zalecany jest też wybór takiego punktu podziału, żeby przeniesiona do kolejnego wiersza grupa spółgłosek mogła rozpoczynać jakiś polski wyraz. Możliwy jest więc zarówno podział: wie-trzyk, nie-dźwiedź, gę-stym, jak i: wiet-rzyk, niedź-wiedź, gęs-tym.

207 wyświetleń
Kategorie
Ostatnie posty
bottom of page